مجموعه مسابقههای «هوشوند»

مسابقه هوشـوند ویژه تابستان؛ رقابتی است به همت «کانون شهروند و شهر هوشمند» براساس محتوای آموزشی منتشر شده در طول هفته در صفحات اینستاگرام فرهنگسرای فناوری اطلاعات و «کانون شهروند و شهر هوشمند» برگزار میشود.
- تنها دهمین مسابقه هوشـوند بعنوان ورودی دوره تابستان من و همراهم بصورت تک مسابقه برگزار و امتیاز آن در سبد امتیاز شرکتکنندگان لحاظ میشود. از مسابقه یازدهم به بعد مطابق قوانین زیر عمل خواهد شد.
از یازدهمین مسابقه هوشـوند به بعد هر هفته چهارشنبه شبها حدود ساعت 20 یک مسابقه براساس قوانین زیر در صفحه اینستاگرام فرهنگسرا، «کانون شهروند و شهر هوشمند» و نیز وب سایت فرهنگسرا برگزار میشود:
- با فالو کردن صفحه اینستاگرام «کانون شهروند و شهر هوشمند»، 10 امتیاز به سبد امتیاز شرکتکننده اضافه میشود.
- به ازای هر تگ یا منشن پستهای آموزشی یا پست مسابقه 10 امتیاز به سبد امتیاز شرکتکننده اضافه میشود.
- به ازای هر دو مسابقه متوالی که شرکتکننده در مسابقه شرکت میکند، 5 امتیاز کسب میکند.
- هر 100 امتیاز معادل یک سکه برای شرکت کننده لحاظ میشود.
- در صورت برنده شدن شرکت کننده در سه مسابقه متوالی «هوشـوند» و کسب حداقل 300 امتیاز ، امکان راهیابی به مرحله بعد یعنی آموزشهای رقابتی «من و همراهم» فراهم میشود.
- برنده هر مسابقه هوشـوند حق انتخاب دارد که امتیاز خود را برای مسابقههای بعدی و راهیابی به آموزشهای رقابتی «من و همراهم» حفظ کند یا از سبد جوایز جایزهای را انتخاب و امتیازهای خود را صفر کند. در اینصورت امکان شرکت مجدد در مسابقههای هوشـوند را خواهد داشت و سبد امتیاز وی از صفر محاسبه میشود.
- در صورتیکه راهیافتگان به آموزشهای رقابتی «من و همراهم» در مسابقههای «هوشـوند» شرکت کنند، امتیاز کسب شده توسط آنها بصورت نصف محاسبه و به سبد امتیازشان اضافه میشود.
موارد لازم الاجرا از سوی شرکت کننده:
- فالو کردن صفحه اینستاگرام کانون شهروند و شهر هوشمند
- تگ یا منشن کردن محتواهای آموزشی و پستهای مسابقه بعنوان سفیر شهر هوشمند با هدف ترویج آموزشها
- شرکت در مسابقههای هفتگی و کسب امتیاز با هدف ارزیابی آموختهها از محتواهای آموزشی
- اگر برنده سه مسابقه متوالی با حداقل امتیاز 300 معادل سه سکه است امکان راهیابی به مرحله بعدی یعنی آموزشهای رقابتی من و همراهم را دارد. در غیر اینصورت طبق قوانین جایزه خود را تعیین و سبد امتیاز وی صفر خواهد شد.
مسابقه هوشـوند ویژه بهار؛ لازم به ذکر است که 9 مسابقه «هوشـوند» در فصل بهار برای سنجش میزان اطلاعات شهروندان در خصوص کارکردهای تلفن همراه هوشمند، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، استفاده ایمن از آنها و آشنایی با خدمات الکترونیک برگزار شد.

همانطور که در تصویر نشان داده شده است، میزان سواد دیجیتال شهروندان با توجه به نیاز آنها به استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار کم است و این امر نیازمند مشارکت و همکاری هرچه بیشتر خود شهروندان بعنوان سفیر شهر هوشمند و دستگاههای اجرایی مربوطه برای ترویج و توسعه این آموزشهاست.
در جدول زیر لینک پستهای 9 مسابقه هوشوند به همراه اعلام اسامی برندگان آن قابل دسترسی است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کانون شهروند و شهر هوشمند، با شماره 09192403568 روابط عمومی کانون در ارتباط باشید.

نمایشگاه بین المللی 2019 CES در روز سه شنبه ۸ ژانویه افتتاح و روز جمعه ۱۱ ژانویه پایان یافت. این نمایشگاه از سال ۱۹۶۷ و توسط انجمن فناوری مصرفی (CTA) که یک سازمان تجاری و نماینده بیش از ۲۰۰۰ شرکت فناورانه در آمریکاست؛ برپا شده است.
با وجود اینکه این نمایشگاه توجه بسیاری از رسانه جهانی را به خود جلب می کند، اما رویدادی نیست که عموم مردم بتوانند حضور پیدا کنند و از آخرین فناوریها بازدید کنند. برخلاف نمایشگاه IFA برلین که هرساله در ماه آگوست برگزار می شود،CES تنها برای تجارت الکترونیک همچنین برای روزنامه نگاران، بلاگرها و علاقه مندان برپا می شود.
وسعت نمایشگاه CES چقدر است؟ این نمایشگاه در مساحتی ۲.۷۵ میلیون فوت مربع در قالب ۱۱ محل رسیدگی،۲۴ نوع محصول از غرفه های شرکت های بزرگ فعال فناورانه تشکیل شده است و این در حالی است که دیگر غرفه ها کوچکتر هستند و تنها یک میز از این ۲۵ بازار را اشغال می کنند.
در واقع میتوان گفت که نمایشگاه CES محلی برای گردهمایی تمام کسانی است که در حال رشد و شکوفایی در زمینه تجارت فناوری های مصرفی هستند؛ وطی مدت 50 سال برگزاری این رویداد به عنوان محلی برای آزمایش و اثبات نوآوریها و فناوریهای پیشرفته است و به نوعی گردهمایی برای معرفی نوآوری های نسل بعدی به بازار محسوب میشود.
در بدترین شرایط، نمایشگاه در حدود ۱۸۰ هزار نفر از ۱۵۵ کشور جذب کرده و همچنین ۶۵۰۰ رسانه که از ۴۵۰۰ شرکت بازدید کردند. جلب اینجاست که بزرگترین شرکت های فناوری در جهان در این نمایشگاه گردهم می آیند اما شرکتی مثل اپل حضور ندارد.
از جمله کشورهای شرکت کننده از سراسر جهان میتوان به این موارد اشاره کرد؛ روسیه،ژاپن، آلمان، اسپانیا، تایوان و … محصولاتی را در دسته بندی های مختلف ارائه دادند:
نام کشور
|
نام شرکت
|
دسته بندی محصولات
|
روسیه
|
محصولات شرکت Antilatency
|
1-آموزشی
2-گیمینگ
3-رباتیک
3-سنسورها و زیست سنجش
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
|
محصولات شرکت Fibrum LLC
|
1_نرم افزار و اپلیکیشن
2_واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
|
محصولات شرکت REMO Electronics
|
1_ویدئو
2_ دستگاه های بیسیم
|
ژاپن
|
محصولات شرکت Aisin Seiki Co. Ltd
|
1_فناوری وسایل نقلیه
|
محصولات شرکت Toyota Boshoku
|
1_شهرهوشمند/قابلیت ارتجاع
2_فناوری وسایل نقلیه
|
آلمان
|
محصولات شرکت paragon GmbH&Co. KGaA
|
1_هوش مصنوعی
2_شنیداری/high_end/عملکرد بالا
3_بهداشت دیجیتال
4_سنسورها و زیست سنجش
5_فناوری وسایل نقلیه
|
محصولات شرکت SMP GmbH
|
1_هوش مصنوعی
2_شیوه ی زندگی (خانواده، زیبایی، حیوانات خانگی)
3_خانه هوشمند
4_نرم افزار و اپلیکیشن
5_پوشیدنی ها
|
محصولات شرکت Voltabox AG
|
1_فناوری وسایل نقلیه
2_پوشیدنی ها
|
محصولات شرکت ZF Friendrichshafen AG
|
1_فناوری وسایل نقلیه
|
اسپانیا
|
محصولات شرکت Broomx Technologies SL
|
1_تبلیغات، بازاریابی، سرگرمی و محتوا
2_خانه هوشمند
3_گردشگری
4_ویدئو
5_واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
|
محصولات شرکت DEKRA
|
1_امنیت سایبری و حریم خصوصی
2_شهرهوشمند/قابلیت ارتجاع
3_فناوری وسایل نقلیه
4_خدمات بیسیم
|
محصولات شرکت DEMAC
|
1_بهداشت دیجیتال
2_پوشیدنی ها
|
محصولات شرکت eCapture3D
|
1_پرینت سه بعدی
2_خدمات ابری
3_بهداشت دیجیتال
4_هواپیماهای کنترل از راه دور
5_واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
|
تایوان
|
محصولات شرکت Mindtronic AI
|
1_هوش مصنوعی
2_رباتیک
3_سنسورها و زیست سنجش
4_فناوری وسایل نقلیه
5_واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
|
از جمله محصولاتی که در این نمایشگاه با عنوان بهترین های نوآوری یاد شد می توان به : بلوتوث AQUIO ( بطری بلندگوی ضدآب)، BTFreq با الکسا، جعبه رمزگذاری HarryPatterKano، و … اشاره کرد.
در ادامه دو مورد از محصولات ارائه شده در نمایشگاه را به طور اجمالی معرفی خواهیم کرد.
۱_ تلویزیون Rollable ال جی تغییر دهنده ی اصلی بازی:
تلویزیون SIGNATURE OLED TV R برخلاف اکثر تلویزیون ها به گونه ای طراحی شده است تا به همان اندازه ای پنهان شود که برای نمایش مورد دید قرار میگیرد.تلویزیون مجهز به یک پایه است و با فشار یک دکمه می تواند به عقب برود تا زمانی که از دید پنهان شود. حتی زمانی که تلویزیون پنهان است، به طور کامل خاموش نمیشود و میتوان برای پخش موسیقی از آن استفاده کرد. اکثر مارک هایی که بر روی این نوع تلویزیون کار میکنند احتمالا در دو حالت بالارونده یا پایین رونده محصول را ارائه می دادند اما این ال جی است و به شایستگی سبک ال جی،شرکت یک حالت دیگر به نام “Line mode” را نیز به آن اضافه کرده است. این حالت سوم بین دو حالت قبلی قرار میگیرد و زمانی که شخص از این حالت استفاده می کند 75 درصد از تلویزیون پنهان می شود و شخص میتواند برای کنترل پخش موسیقی، نمایش تصاویر و یا تنظیم محیط داخل اتاق از آن بهره ببرد.
۲_ Google Assistant 2019 ارتقاء: حالت مترجم و اتصال
گوگل بر نمایشگاه ces 2019 غلبه کرد و از نمایش برای پرده برداری از لیست بلند ارتقاء های Google Assistant استفاده کرد که به نظر می رسد در بسیاری از محصولات جدید ساخته شده خود در کنار رقیب اصلیش Alexa استفاده کرده است.
دو ویژگی جدید و مهمی که گوگل ارائه داده است:
- حالت Interpreter که به افراد اجازه گفت و گوی دوطرفه با پشتیبانی از 27 زبان دنیا از طریق صفحه نمایش هوشمند گوگل را می دهد.
- و برنامه ی Google Assistant Connect که ارتشی جدید از ابزارهایی را ارائه میتر دهد که مانند یک محصول دستیار به طور کامل تکامل یافته هستند.
مترجمین: مجتبی وارسته و مریم رضایی زاده

آموزشهای رقابتی «من و همراهم»
من و همراهم مجموعه آموزش هایی است که به همت “کانون شهروند و شهر هوشمند” فرهنگسرای تخصصی فناوری اطلاعات برای افزایش آگاهی و مهارت شهروندان در موارد زیر درنظر گرفته شده است. این موارد عبارتند از:
- آشنایی با کارکردهای تلفن همراه هوشمند و سایر وسایل همراه دیجیتال
- استفاده صحیح و ایمن از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی
- استفاده ایمنتر از خدمات اینترنت و حفظ امنیت اطلاعات
- شناخت بهتر نسبت به خدمات الکترونیکی سازمانها و نهادهای کشوری
- آشنایی با جرایم فضای مجازی و مسائل حقوقی آن
این مجموعه آموزشی برای تمام سنین و در سطوح مختلف بصورت آموزش- رقابت برنامهریزی شده است. همچنین بدلیل امکان استفاده حداکثری شهروندان از این آموزشهای رقابتی در فضای مجازی بصورت وبینار برگزار می شود.
این آموزشها در سطح یک (مقدماتی) در ده ایستگاه (جلسه) در نظر گرفته شده است که سه ایستگاه اول عمومی و برای کسب امتیاز و آموزش بحثهای پایهای است و از ایستگاه چهارم به بعد به روش آموزش-مسابقه حذفی خواهد بود. یعنی گروه بازنده از دور رقابتها خارج میشود.
وظایف شرکتکننده:
- چنانچه داوطلب آزاد متقاضی شرکت در این آموزشهای رقابتی است باید مبلغ ورودی را به شماره حساب فرهنگسرای فناوری اطلاعات واریز کرده و با ارایه رسید معتبر به روابط عمومی «کانون شهروند و شهر هوشمند» اقدام به ثبت نام نماید.
- راهیافته مسابقههای هوشوند یا داوطلب آزاد بعنوان سرگروه موظف به تشکیل و معرفی یک گروه 3 الی 5 نفره از دوستان و اعضای خانواده قبل از اولین مرحله «من و همراهم» است.
- سرگروه مسئول نظارت بر حضور اعضا گروه و استفاده آنها از مطالب آموزشی است.
- سرگروه لازم است نماینده گروه خود را برای پاسخ به سوالات مطرح شده در پایان هر ایستگاه معرفی کند.
- هر گروه در هر ایستگاه میتواند حداکثر سه سوال برای سایر گروهها طرح نماید.
- در صورت کسب حدنصاب امتیاز لازم برای راهیابی به مرحله دوم «من و همراهم» گروه حق انتخاب دارد؛ در صورت تمایل به رفتن به ایستگاه بعدی میتواند گروه جدید معرفی کند یا با همان نفرات قبل ادامه دهد.
- در صورت برنده شدن گروه و عدم تمایل برای رفتن به ایستگاه بعدی؛ میتوانند با تعیین جایزه از سبد جوایز موجود از دور رقابتها خارج شده و سبد امتیاز خود را صفر کنند.
- در ایستگاه پایانی ضمن معرفی گروه برنده و اعطای جایزه ویژه سرگروههای راهیافته به ایستگاه آخر بصورت مجزا در یک رقابت تک نفره شرکت کرده و برنده آن موفق به اخذ نشان "شهروند هوشمند" میشود.
قوانین محاسبه امتیازها
جدول امتیازدهی مرحله اول (سه ایستگاه اول) من و همراهم
|
عضویت داوطلبانه
|
100 امتیاز برای سرگروه
|
به ازای حضور هریک از اعضا معرفی شده گروه در هر ایستگاه
|
10 امتیاز به ازای هر نفر برای گروه
|
پاسخ صحیح نماینده گروه به سوالات مطرح شده
|
10 امتیاز به سرگروه
|
پاسخ صحیح به سوالات مطرح شده
|
10 امتیاز برای هر پاسخ صحیح برای گروه
|
طراحی سوال برای سایر گروهها
|
10 امتیاز برای هر سوال طراحی شده
|
1- گروه برنده مرحله اول: پس از پایان ایستگاه سوم سبد امتیازهای گروه بررسی میشود؛ اگر مجموع امتیازهای کسب شده هر گروه از نصف بالاترین امتیاز کمتر باشد آنها بازنده و مابقی گروهها برنده محسوب میشوند و به ایستگاه چهارم راه مییابند.
2- فورجه مرحله دوم:در پایان ایستگاه سوم الی ششم سرگروههایی که امتیاز لازم برای راهیابی به ایستگاه بعد را پیدا نکردند این فورجه را خواهند داشت که در صورت تمایل گروه جدیدی معرفی کرده و شانس خود را یکبار دیگر در ایستگاههای چهارم- پنجم و ششم امتحان کنند و در صورت عدم تمایل حذف شده و مجددا با شرکت در مسابقههای هوشوند هفتگی شانس خود را آزمون کنند.
3- از ایستگاه چهارم به بعد امتیاز حضور اعضا گروه و پاسخ صحیح به سوالات دو برابر محاسبه میشود.
4- گروه برنده مرحله سوم به بعد: از ایستگاه هفتم به بعد هر گروهی که امتیاز آن از نصف بالاترین امتیاز بیشتر باشد به ایستگاه بعدی راه مییابد و سایر گروهها حذف میشوند.
- د رحال حاضر مبلغ ورودی برای داوطلبان آزاد 25000 تومان در نظر گرفته شده است که به حساب فرهنگسرای فناوری اطلاعات واریز میشود.
- متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره 09192403568 به روابط عمومی «کانون شهروند و شهر هوشمند» در واتساپ پیام دهند یا تماس برقرار نمایند.
