برنامهنویسی بهطور کلی به فرایند نوشتن و توسعه نرمافزار کامپیوتر گفته میشود. به بیان جزئی تر برنامهنویسی رایانه به معنای فرایند تبدیل و سوق دادن فرمول حل یک مسئله یا الگوریتم محاسباتی، به یک برنامه قابل اجرا (نرمافزار) میباشد.
معنای برنامهنویسی رایانه در فرهنگ عامه میتواند به تمامی فرایند توسعه نرمافزار (به انگلیسی: Software Development) اطلاق گردد که شامل فعالیتهای مختلفی همچون بررسی، توسعه، درک، طراحی الگوریتم؛ پیادهسازی، تست، اشکال زدایی و نگهداری نرمافزارهای کامپیوتری نیز میشود. همچنین برنامهنویس به شخصی اطلاق میگردد که عمل برنامهنویسی و توسعه نرمافزار را انجام میدهد.
برنامهنویسی مستلزم فعالیتهایی همچون تحلیل و درک مسئله است و عموماً حل چنین مسایلی منجر به ایجاد یک الگوریتم میشود، بازبینی نیازمندیهای الگوریتم که شامل صحت و میزان منابع مصرفی است، پیادهسازی (که معمولاً به عنوان کدینگ از آن یاد میشود) این الگوریتم در یک زبان برنامهنویسی مقصد، تست کردن، اشکال زدایی، نگهداری کد منبع، پیادهسازی سیستم ساخت(build system) و مدیریت مصنوعات مشتق شده مانند کد ترجمه شده به زبان ماشین برنامههای کامپیوتری. الگوریتم اغلب تنها به شکل قابل تجزیه و تحلیل برای انسان و قابل استدلال با منطق نمایش داده میشود. کد منبع به یک یا چند زبان برنامهنویسی، مانند ویژوال بیسیک، جاوااسکریپت، اسمالتاک، پایتون، جاوا، سی شارپ، سی پلاسپلاس و سی نوشته شدهاست.
برنامه نویسی c++,c
تقویم زمان بندی دوره:
نام دوره |
جنسیت |
روز |
ساعت |
تاریخ برگزاری |
شهریه |
برنامه نویسی c++,c |
خواهران |
شنبه ها |
16:30-18 |
6 بهمن |
150,000 |
برنامه نویسی c++,c |
برادران |
شنبه ها |
16:30-18 |
6 بهمن |
150,000 |
سرفصل دوره
نمایه محتوای آموزشی دوره
|
ردیف
|
سرفصلها
|
ریزمحتوا
|
1
|
مرور برمفاهیم الگوریتم و فلوچارت
|
- شناخت مسائل و ارائه راهحل مناسب برای حل آنها
- تعریف الگوریتم
- شرایط الگوریتم
- انواع دستورالعملهای الگوریتم
- علائم و اشکال در فلوچارت
- علائم شروع و پایان
- علائم ورودی
- علامت انتساب
- علامت شرط
- علائم خروجی
- علامت اتصال
|
2
|
مقدمهای بر زبان C
|
- ورود به محیط کار و آشنایی با Borland C++
- بررسی استانداردها و کلمات کلیدی
- بررسی ساختار پلاکها و مترجمها
- شکل کلی برنامهنویسی در C
- نحوه تعریف متغیر و آشنایی با انواع داده در زبان C
- عملگرها و عبارات محاسباتی در برنامه نویسی
- اولویت عملگرها
- بررسی متغیرهای محلی و عمومی
- (Comments) در برنامه نویسی
|
3
|
دستورات کنترلی در برنامه
|
- بررسی شرطها و ساختار شرطی در برنامه نویسی
- بررسی دستورات If و ؟
- کامل با دستور Switch
- بررسی حلقههای تکرار For و While و DO-While
- بررسی دستور Exit
- بررسی دستورات Continue و Go To وBreak
|
4
|
توابع و نحوه استفاده از آنها
|
- بررسی توابع و معرفی آنها
- نحوه ارسال پارامترها به توابع
- نحوه تعریف آرگومانهای ارائهای
- نحوه ایجاد یک Pointer توسط آرگومانها
- بررسی عناصر موجود در تابع Main
- بررسی توابع بازگشتی از نوع Recursive
|
5
|
پیش پردازدندهها در حالات مختلف
|
- با مفهوم و انواع پیشپردازندهها
- بررسی پیشپردازنده
- بررسی ماکروها و پیش پردازندههای # و ##
|
6
|
ارائهها و مدیریت آنها
|
- ارائهها و نحوه تعریف یک ارائه
- ایجاد یک ارائه برای حالت شمارشگر بودن
- نحوه ایجاد سری فیبوناچی توسط ارائهها
- نحوه مقداردهی اولیه در ارائهها
- هدایت ارائههای رشتهای از نوع String
- نوشتن یک برنامه برای تبدیل مبنای اعداد
- روشهای مرتب سازی و جستوجو در ارائهها
|
7
|
اشاره گرها در زبان C
|
- تعریف اشارهگر و عملگرهای آن
- اشاره به سایر اشارهگرها توسط یک اشارهگر
- مدیریت ارائهها توسط یک اشارهگر
- مدیریت حافظه توسط ارائهها و اشارهگرها
- ها
- حافظه مصرفی Union
- جمعبندی مطالب فصول در قالب یک پروژه عملی
|
8
|
ساختمان دادهها در C
|
- ساختار دادهها و نحوه تعریف یک Structure
- مدیریت مقداردهی در ساختماهای دادهای
- نحوه استفاده از ساختار در محاسبات گوناگون
- ارتباط ارائهها و ساختمان دادهها
- ساختمانهای دادهای ازطریق اشارهگرها
- نوع دادههای شمارشی در ساختمان دادهها
- بررسی قواعد استفاده از فیلدهای بیتی
- Union ها و حافظه مصرفی آنها
-
|
9
|
کاربرد ماوس در برنامهها
|
- توابع اولیه در استفاده از ماوس
- توابع مربوط به تعیین مختصات ماوس و پروژه عملی برای استفاده از توابع ماوس
- مشخصههای پرکاربرد از عملکرد ماوس در برنامه
- بررسی توابع مهم در وقفه INT
|
10
|
گرافیک در زبان C
|
- مفاهیم اولیه در مبحث گرافیک
- نحوه دسترسی سریع به حافظه ویدئویی
- بررسی توابع گوناگون برای ترسیم مستطیل به شکلهای مختلف
|
11
|
آغاز برنامهنویسی در C++
|
- مقدمهای بر زبان C++
- نحوه ایجاد یک پروژه جدید در محیط C++
- تحلیل ساختار یک برنامه
- نگاهی مختصر به Cout
- استفاده از Name Space در برنامهنویسی
- توضیحات و نحوه اضافهکردن آنها در کد
|
12
|
مدیریت دستورات و عبارات
|
- بررسی عملگرهای حسابی
- بررسی عملگرهای پیشوندی و پسوندی
- بررسی انشعاب عملگرهای رابطهای
- بررسی صحت نداشتن شرطها و شرطهای پیشرفته
- بررسی عملگرهای منطقی
|
13
|
کنترل جریان برنامه در C++
|
- نحوه کنترل برنامه توسط حلقهها
- بررسی حلقههای For در حالتهای گوناگون
- بررسی تکمیلی حلقههای For
- بررسی دستور Switch در زبان C++
- بررسی شکل متفاوتی از دستور Switch
|
14
|
مدیریت برنامهها توسط توابع
|
- تعریف تابع C++
- نحوه نوشتن یک برنامه برای تعریف تابع
- بررسی انواع متغیرهای محلی و سراسری
- بررسی تعریف توابع
|
15
|
برنامهنویسی شیءگرا در C++
|
- بررسی مباحث اولیه شیءگرایی
- نحوه تعریف و استفاده از کلاس و اشیا
- نحوه پیاده سازی متدهای کلاس
- بررسی مبحث سازندهها و تخریب کنندهها
- بررسی نحوه پیاده سازی واسطها و مدیریت آنها
- ایجاد کلاسهایی تحت عنوان اعضای سایر کلاسها
|
16
|
وراثت در برنامهنویسی
|
- مفهوم وراثت و مشتق شدن
- مباحث مربوط به خصوصی بودن و محافظت شدن
- بررسی مبحث وراثت با سازندهها و مخربها
- نحوه ارسال آرگومان به سازنده پایه
- فراخوانی سازندههای چندگانه
- کاربرد وراثتهای مجازی در قالب یک برنامه
- بررسی دادههای عضو ایستا
- بررسی کلاسهای سلسلهمراتبی
- نحوه بررسی و پیاده سازی توابع مجازی
- بررسی مبحث وراثت پیشرفته
|
17
|
فایل ها
|
- انواع فایلها
- بررسی فایلهای متنی
- نحوه کار با فایلها
- خواندن و نوشتن در یک فایل متنی
- خواندن و نوشتن در یک فایل باینری
- خواندن و نوشتن با فرمت
- خواندن و نوشتن با رکورد
|
18
|
آزمون
|
|

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد آموزش فرهنگسرای فناوری اطلاعات
واقع در تقاطع کارگر و جمهوری با شماره 66902130
تماس حاصل فرمایید.